Plan najaar

Dit was mijn plan voor 2020: begeleider zijn, kompaan.  

Compagnon, accompaniment-  deze woorden hebben een Bijbelse relatie: ‘com panis’ – ‘met brood’ verwijst naar het verhaal van de Emmaüsgangers. De teleurgestelde en moedeloze discipelen lopen na de kruisiging van Jezus weg van plaats des onheils Jeruzalem. Zij vinden een metgezel, waarin zij later Jezus herkennen. ‘Brandde ons hart niet in ons?’ Samen gingen ze al lopende op zoek naar nieuwe hoop, deelden ze voor een tijd elkaars weg, en braken samen het brood. 

Bisschop Younan (Evangelisch Lutherse Kerk in Jordanië en het Heilige Land) zegt het zo: 'Begeleider zijn lijkt op de weg van Emmaüs. We lopen samen als gelijken, we zijn mensen die evenzeer uitzien naar verlossing. We lopen samen met gebogen hoofd, op zoek naar waarheid en naar de troost van Gods kerk. We begeleiden elkaar in onze gezamenlijke verwondering en onzekerheid en ook in het vertrouwen dat God bij ons zal zijn...' Het maakt ons maatjes, getuigen van liefde, hoop en waarheid. Ik kom niet als vreemde maar als vriend en zuster ((al vind ik broeder beter klinken, maar ook gek). 

Mijn hart wordt hier warm van, en ik heb er veel zin in. De plannen zijn gewijzigd, maar de bedoeling is nog steeds dezelfde: brood delen, hoop delen, elkaars hart verwarmen. Ik ga naar het noorden van Griekenland om daar in een internationale groep met migranten te werken.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Thessaloniki

Ieder in zijn bubbel

Een hartelijke kerstgroet /Bericht auf deutsch